top of page

Mijn nieuwe radiatoren

De radiatoren in mijn huis waren echt aan vervanging toe. Er zaten roestvlekken op de radiator in de badkamer en de meeste anderen in mijn huis hadden kuren of deden het helemaal niet meer. Omdat ik het zelf niet snel koud heb had dit klusje een tijdje op zich laten wachten. Uiteindelijk vond mijn vrouw het genoeg geweest en stond ze erop dat ik alles op een professionele manier liet vervangen. Ik was bang dat me dit een flinke smak geld ging kosten, maar dat viel gelukkig mee. Ik doorliep een aantal stappen in mijn zoektocht naar de perfecte radiatoren:

  • het uitkiezen van het type radiator

  • het uitkiezen van het design

  • het uitrekenen van de capaciteit die ik nodig had

Eerst moest ik kiezen voor een bepaald type radiator. Het type van de radiatoren in je huis wordt bepaald met een speciale tweecijferige code. Het eerste cijfer van de code staat voor het aantal platen van de radiator. Het tweede cijfer staat voor het aantal convectoren. Een voorbeeld van een code is 11. Dit betekent dat de verwarming één plaat heeft en één convector. De warmte komt dus vanuit een kant uit de plaat. Een ander voorbeeld is type 33. Hierbij heb je dus drie platen en drie verschillende convectoren. Dit type verwarming geeft een grote hoeveelheid warmte af en is geschikt voor koude of niet goed geïsoleerde ruimtes. Ik besloot te kiezen voor een middenmoot, type 22. Je raadt het misschien al: dit type heeft twee platen en twee convectoren. Vervolgens was er nog de keuze uit diverse ontwerpen. Ik kende eigenlijk alleen de standaard horizontale radiatoren, die laag op de grond worden geplaatst, maar er is nog veel meer. Er bestaan bijvoorbeeld ook verticale radiatoren, die prachtig weggewerkt kunnen worden in een kamer. Deze verwarmingselementen dienen dan net als een schilderij of een mooie poster, ze verbergen een stuk van de muur. Ze kunnen bijvoorbeeld ook worden opgehangen naast fotolijstjes voor een buitengewoon leuk effect. Hiernaast zijn er ook echte design radiatoren. Een voorbeeld hiervan is de handdoekradiator. Het lijkt alsof op deze radiator handdoeken gehangen kunnen worden, dat kan in zekere zin ook, maar eigenlijk is het meer voor de sier. Deze opties spraken mij enorm aan maar helaas was het in ons huis niet mogelijk deze nieuwe types aan te sluiten. Uiteindelijk bleef ik dus zitten met de ouderwetse horizontale versie. Achteraf ben ik hier ook best blij mee, ze vallen niet op en zijn van prima kwaliteit.

Radiatoren; capaciteit berekenen

Voordat ik de nieuwe radiatoren kon plaatsen moest ik eerst bepalen hoeveel capaciteit ik nodig had. Dit vond ik zelf lastig te bepalen. Het was al een tijd eigenlijk te koud in het huis, de capaciteit was dus in zekere zin te laag, maar de elementen zelf waren ook aan vervanging toe. Ik ben toen op het internet gaan zoeken, ook omdat ik überhaupt nog een winkel moest vinden waar ik de nieuwe radiatoren kon bestellen. Ik vond toen http://www.budgetradiatoren.com/ en zij hebben een geweldige webpagina waar je de capaciteit kunt berekenen die je nodig gaat hebben. Je moet veel gegevens invullen maar vervolgens weet je wel precies wat je nodig hebt. Het is ook handig dat bij elke type radiator staat aangegeven hoeveel warmte deze levert. Je kunt zo bekijken wat je nodig hebt en wat wordt geleverd. Je vult eerst de lengte, de breedte, en de hoogte van een kamer in. Pak in dit geval mijn standaard woonkamer van 6 vierkante meter, bij 5 vierkante meter, met een hoogte van 2 meter. Vervolgens kun je aangeven wat de gewenste temperatuur is voor deze specifieke kamer. Er

staat zelfs bij welke temperaturen worden aanbevolen voor verschillende kamers. Voor de slaapkamer moet bijvoorbeeld 18 graden gehaald kunnen worden, voor de keuken en hal ligt dit op 20 graden. Nadat ik de gegevens van mijn woonkamer had ingevuld en de wens om de temperatuur rond de 20 graden Celsius te houden werden nog enkele andere vragen gesteld. Deze gingen om de specifieke ruimte waar de radiatoren geplaatst zouden worden. Ik moest bijvoorbeeld invullen of de kamer geïsoleerde muren had. Gelukkig was dit wel had geval. Vervolgens moest ik invullen of ik een oude of slecht geïsoleerde woning had. Onze woning is redelijk ouderwets maar de isolatie is van degelijke kwaliteit. Ik heb uiteindelijk toch maar ingevuld dat de woning niet al te best geïsoleerd was, om zeker te zijn dat de radiatoren genoeg warmte zouden leveren. Tot slot kwam er nog de vraag of we een vrijstaande of hoekwoning hadden. Uiteindelijk rolt hier een mooi getal uit. Je kunt vervolgens je radiatoren uitkiezen op de capaciteit die gehaald moet worden. Een perfect systeem!

Goede kwaliteit en snel bestellen

Ik was zo onder de indruk van deze capaciteit check dat ik ook besloot op deze website de radiatoren te bestellen. Een bijkomend voordeel was dat de betaling erg soepel verliep en dat de producten gratis werden verzonden. Bovendien waren de artikelen heel scherp geprijsd. Het bedrijf heeft geen showroom, je kunt de producten dus niet eerst bekijken, maar hierdoor kan de prijs per stuk laag blijven. Eerst was ik hier een tikje huiverig voor, maar gelukkig was het geleverde materiaal van uitstekende kwaliteit. Op de website is het ook mogelijk om contact op te nemen. Je wordt dan snel en zeer professioneel geholpen met jouw vraag of probleem. Neem dus snel een kijkje op bovenstaande website en bestel vandaag je nieuwe radiatoren!


Recent Posts
bottom of page